Opgelicht, maar gezegend door Jezus - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Evelien - WaarBenJij.nu Opgelicht, maar gezegend door Jezus - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Evelien - WaarBenJij.nu

Opgelicht, maar gezegend door Jezus

Door: Eveliens

Blijf op de hoogte en volg Evelien

25 Oktober 2012 | Brazilië, São Paulo

“Hé, daar heb je Jezus al!” De vredige man met die zijn armen wijd opent en een zegenende houding aanneemt komt steeds dichterbij. Jep, we zijn in Rio de Janeiro!

Maar daar hebben we wel een busreis van zeven uur voor moeten doorstaan. Gelukkig was het geen bumpy ride en bleken de stoelen en je beenruimte zeer fijn. En nu Rio dus. Van een met flats volgepropte stinkstad naar een met groene heuvels omgeven kustplaats. Zodra je São Paulo uitreed, werd het landschap groen. En hoewel Sãu Paulo ook zijn charme had door middel van het kolossale, voelt het zachte witte zand tussen je tenen ook niet heel verkeerd.

Men zegt wel eens dat in São Paulo het geld verdient wordt en dat het in Rio de Janeiro wordt uitgegeven. Zo hebben wij het tot nu toe ook ervaren. In die zin dat we binnen twee dagen tijd ook al tot twee keer toe zijn opgelicht door taxichauffeurs. Na de zeven uur durende busreis vertelde de taximan ons dat er een versperring was vlák bij ons appartement. Hoe toevallig. De vooraf afgesproken prijs werd dus omhoog geschroeft. We konden hoog of laag springen, maar gezien onze status alszijnde blond en veel koffers, schreeuwden onze gezichten blijkbaar om een taxi die ons weg moest brengen. We hebben dus meer betaald.

Vandaag zijn we naar het beroemde Cristo Redentor beeld geweest. Jeweetwel, het beeld van Jezus met de zegenende houding? Zeer duidelijk articulerend maakten we de taximan duidelijk waar we heen wilden en toch presteerde de man het om in zijn bekende stad Rio de verkeerde kant op te rijden. Ondertussen heb ik een fobie voor die snel oplopende metertjes ontwikkeld die de verkeerd rijdende taxichauffeur gewoon liet draaien na zijn grove fout.

Maar goed, eenmaal aangekomen bij het Christusbeeld werd alles goedgemaakt. Wat een uitzicht! Prachtig. Naast het vredige Rio, het stadion waar de WK finale zal worden gespeeld in 2014, de haven en de kleine strandstrook die achter de hoogbouw verdwijnt, zien we prachte heuvels uit het water opkomen, omgeven door lage bewolking die zelfs Jezus soms slecht zicht geeft. Het was het geld waard. Ook die 45 reais om boven te komen. Na 215 foto’s en een paar uur later, moeten we toch echt weer terug naar beneden. Maar wat een reusachtig beeld op een relatief kleine en smalle berg. Vanaf het beeld kijk je uit op de Sugarloaf, een berg die in het Nederlands vertaald: suikerbrood heet. Komisch als je bedenkt dat Jezus vaak het brood breekt.

In Rio staan nog een aantal andere interviews gepland. Morgen hoop ik een Nederlandse man te ontmoeten die in deze stad een project heeft opgericht voor straatkinderen. Een interessant verhaal en een dankbare taak als journalist om dat verhaal onder woorden te mogen brengen. I’ll catch up with you later. Tchau!

• 25 Oktober 2012 - 11:05

Else:

Wat tof dat je nu in Rio bent, Evelien.
    Het uitzicht moet vast heel indrukwekkend zijn geweest.
    Hoe hoog is dat beeld wel niet? Kun je een schatting geven voor het aantal meters?
    Veel plezier nog daar Evelien!

• 25 Oktober 2012 - 11:45

Edith:

Dat lijkt me echt heel erg mooi; dat beeld en het uitzicht! Ik zeg: foto's!!!
    Veel succes morgen met het interview! Gewoon knallen.
    Trouwens, als je weer in Nederland bent moet je echt de film Rio gaan kijken! ;)