Ehh...bon djoerno, graziasj, tuu aamoow? - Reisverslag uit Rome, Italië van Evelien - WaarBenJij.nu Ehh...bon djoerno, graziasj, tuu aamoow? - Reisverslag uit Rome, Italië van Evelien - WaarBenJij.nu

Ehh...bon djoerno, graziasj, tuu aamoow?

Door: Evelien

Blijf op de hoogte en volg Evelien

19 Mei 2009 | Italië, Rome

dinsdag 12 mei 2009.

Roma! Whiiiehoe! Het is echt ge-wel-dig hier! Maar ik zal beginnen bij de nacht in de bus. Na een tijdje gin gik maar een proberen om te slapen.
Houding één: met je hoofd tegen het raam, terwijl de bus met een noodgang over de snelweg trilt. Oftewel, je hoofd klotst heen en weer tegen die busruit.
Houding twee: knieën in je nek terwijl je hoofd erop rust. Resultaat is een been dat kampt met kramp en een slapende voet.
Houding drie: je zakt gewoon in mekaar en slaapt tegen je buurvrouw aan. Conclusie is wel een bekwijlde schouder.
Houding vier: simpelweg op de kop. Een tegenvaller is dat je bloed naar je hoofd stroomt, zodat je hoofd 5 keer groter wordt, en er vanalles gaat lopen als je verkouden bent.
Na 43982 houdingen besloot ik het dan toch maar echt op te geven.
Rond twee uur hadden we nog een korte stop. Even de benen strekken en het bloed weer uit je hoofd rennen en meelopen met je neus. Iedereen was natuurlijk weer wakker. De rest van de nacht heb ik heerlijk geslapen! Petra mocht de twee stoelen gebruiken om te slapen en ik ben met een heerlijk kussen languit in het gangpad gaan liggen. Heerlijk!
De reis ging voorspoedig en we kwamen al vroeg in Rome aan. We moesten als een gek de bus uit om de koffers te pakken. We stonden namelijk midden op de weg. Toch schijnt dat daar heel normaal te zijn. Het verkeer vond ik echt geweldig om te zien. Brommers die overal voor en tussendoor schieten, mannen in pak in een kleine Fiat Panda. Iedereen die overal rijdt en ook het parkeren doen ze super origineel. Een paar auto's waren prima in een parkeervlak geparkeerd, maar een paar hadden de Smart gewoon horizontaal in dat vak gezet. Met de neus naar de weg! Het zag d'r niet uit.
Politie heeft hier een groot gezag. Een gemiddelde Italiaan doet het zo ongeveer in z'n broek als die lui op ze afkomen. Als je in overtreding bent, wordt je eerst keihard teruggefloten door zo'n fluitje die kinderen gratis bij hun ijsje krijgen.
De eerste dag hebben we heel veel gedaan. We zijn verschillende kerken beinnengeweest, wat erg mooi was. We hebben het Colosseum bezocht (gáááááf!), het Forum Romanum, Forum nogwatum, San Clemente, de Thermen van Diocletianus (overigens is dat nu een kerk geworden. Dé overlevingskans voor een gebouw in Rome: word kerk) en nog wel veel meer! 'S ochtends was het nog erg fris (goh Evelien, het was toen 6uur) maar tegen half 11 werd het warm. Liep ik daar, als een niet-goed-voorbereidde-toerist...spijkerbroek in de meest donkere kleur die er bestaat.
Met zo'n 28 graden zijn we de dag doorgebanjerd. Om vijf uur mochten we eindelijk naar het hotel waar we de koffers in de kamer mochten doen (en onszelf), want de kamer hadden we nog niet gezien.
Even lekker douchen, en om 19.15 gingen we naar een Italiaans restaurant. Een heerlijk pastagerecht werd ons voorgeschoteld en daarna zat ik vol. En met een grijns kwamen ze toen het hoofdgerecht brengen. Pardon? O, het was dus eerst een voorgerecht...
Na het restaurant liepen we naar de... Trevi-fontein! Wauw! Wat een mooie plek! Er liepen mannen in apenpakkies rond (de gladiatoren dus) en er waren té veel toeristen :p Toch leuk dat er nog meer Nederlandse scholen zijn, want na een tijdje zat 78% van het 'publiek' "Holland!" te roepen en te klappen. Haha, very nice.
Nou, en toen het grote moment: Italiaans ijs! I love it! Echt, super lekker! In ieder geval werd het vooroordeel over Italiaanse mannen na 5 minuten keihard bevestigd en wist ik dat ze neit precies weten wat liefde inhoud...
Vraagt er zo'n ijsco-boertje: "Olland, Olland?" Dus ik zeg volmondig: "Ja." vraagt-ie: "Hoe heet jij?" in een zeer gebrekkig Nederlands. "Evelien". Nu weet waarschijnlijk 89% van de bevolking wat deze Italiaan ging zeggen: "Evoelien? Das mooie naam!" "Oh." Buigt-ie zich wat over de toonbank zeggende: "Ik hoe van jou" Whahaha, jaa dikke toeter met jou!
Vervolgens zei hij "dankjewel" wat nergens op sloeg. Waarschijnlijk zijn het dé vier standaard-zinnen die elke mannelijke Italiaan op zijn muur thuis heeft staan. Hij had z'n huiswerk dus goed gedaan.
Terug bij de Trevi-fontein hebben we ons 'de hemel in gelebberd' (uitspraak van een leraar).
Er liepen 6 van die mensen langs: "Picture, foto? Grmblgasselebambam? Piccatizsimo?" Dit moesten we 80 keer beantwoorden met een duidelijke 'no'. Komt er een met een roos aanzetten. Menigeen zou denken: 'aah, wat lief!' maar als je de roos aanpakte mocht je mooi gaan dokken. Verder kwamen er papieren paraplu's, kettingen, armbanden, magneten en zonnebrillen voorbij.
..."NO!"...
Een prachtige eerste dag!

• 19 Mei 2009 - 20:25

Lotte:

"We waren toch wel super blij toen we naar het hotel mochten en we vielen met bonkende hoofdpijn als een blok in slaap. "
    Na een slappe lach van jouw man te hebben overleefd!

Tof verslag :D

• 20 Mei 2009 - 04:30

Dickie:

Wat een leuk verslag weer. En dit is nog maar dag van het geheel. Dan ben ik heel benieuwd wat er nog gaat komen.

Je hebt je wel een beetje gedragen he ;)

• 20 Mei 2009 - 12:52

Veel Plezier:

Hoi Evelien,
    Heel veel plezier daaro en een dikke knuffel van mij.
    Mijn e-mail adres is gewijzigd in
    r.jaspersfaijer@gmail.com
    Groetjes, Rinette

• 20 Mei 2009 - 13:09

Jurgen:

Haha, heb je wel nétjes gegeten? Had je je slabbetje ook bij je?

• 21 Mei 2009 - 09:52

Tante Sas:

Hoi Evelien, geweldig verhaal weer. Leuk he om blond haar te hebben en dan in Italië te zijn!!
    Nog heel veel plezier en hou ons op de hoogte.

Groetjes uit Enschedeeee

• 22 Mei 2009 - 09:23

Mirjam:

haha Eef ik heb em gelezen (a) ff geen lange reactie want ik had em in de bus al gelezen (a) Echt lachen ;) kijk uit naar de volgende!

• 23 Mei 2009 - 14:35

Johnno Bosma:

Goh wat komt het me bekend voor. Waarom heb je de IJslandse vlag erbij geplakt???

Ciao

• 23 Mei 2009 - 18:20

Johnno:

Huh!?! Mijn Italiaanse vlag wordt ook ineenkeer die van IJsland :S

• 23 Mei 2009 - 19:36

Jacco :):

halooooow effje\...
    egt eeen gweldig verhaal (alweer) egt heel leuk allemaal ik wouw dat ik er ook heen kon maarja dat gaat natuurlijk weer niet ...
    lazurs je beroerte jacco

• 27 Mei 2009 - 11:00