Be prepared - Strasbourg - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Evelien - WaarBenJij.nu Be prepared - Strasbourg - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Evelien - WaarBenJij.nu

Be prepared - Strasbourg

Door: Evelien

Blijf op de hoogte en volg Evelien

12 Maart 2010 | Frankrijk, Parijs

En toen stond er weer een klein reisje naar het buitenland gepland, dus reden genoeg om weer terug te komen met een reisverslag! En waar gaat de reis naartoe? Wel, (zo beginnen onze zuiderburen heb ik alweer gemerkt) op 10 maart hopen we Straatsburg te bezoeken en op 11 maart: Brussel.
De drive om mee te gaan met deze geweldige reis? Nou, politiek is een zeer actueel, interessant onderwerp. Dat vind iedereen toch? Aangezien van mij verwacht wordt niet te liegen, hou ik het maar hier bij: Twee daagjes buitenland, een beetje meer van de wereld zien, met gezellige mensen en een keer iets anders dan school = Evelien in het buitenland.

Dinsdag 9 maart 2010.
Voorbereidingen werden getroffen. Alle spullen waren gepakt. Maar bij het nagaan van een checklist, bleek dat ik toch nog maar even naar boven moest rennen: een paspoort zou wel handig zijn! Vervolgens moesten we d'r even vaart achter zetten, want anders zou ik de trein missen. Ik zou geen Evelien heten als we (na eerst vlakbij het station te zijn gekomen) nog een keer rechtsomkeert moesten maken: portomonnee vergeten...
Moeders uitzwaaien op het station, waarna de conducteur haastig naar me toekomt: "Mevrouw, u hangt zo uithet raam, gaat het wel goed met u? Voelt u zich niet zo lekker?" Starende ogen van een volle coupé op me gericht: "Ehh... ik zwaai mn moeder uit?"
In Dalfsen aangekomen moesten we nog maar even broodjes klaarmaken. Resultaat: 10 witte bollen met ei en spek voor 2 personen. Even een snelle check op het overlevingspakket: 10 krentebollen, 10 bollen (...met ei en spek), 6 flessen drinken, 6 pakjes chocolademelk, drop, mentosrollen (niet geteld...), winegums, eierkoeken, stroopwafels, tuc, tictac, cola en andere koekjes. Genoeg? ... "Check".

Woensdag 10 maart 2010
5.00uur: De eerste wekker gaat. 5.30uur: De tweede wekker gaat. 5.35uur: Alle lampen gaan aan. 6.00uur: op de fiets naar het station: 5 tassen, 2 mensen, 1 fiets, tijdnood. (Even ter illustratie om je jezelf een beeld te vormen). In ieder geval hebben we de trein gehaald, nadat (natuurlijk) eerst een van mijn tassen het begaf en openscheurde. Way to go. 6.45uur: Eerst flink aan de koffie op school en om 7.oouur: let the journey begin.

De eerste stop was al bij Apeldoorn: chauffeurwissel. De tweede stop was in Duitsland. Met z'n 50-gen moesten we allemaal even de wc opzoeken, maar we wilden zo min mogelijk betalen. (Nederlanders?) Ik ben wel benieuwd hoe de mannetjes-achter-de-camera hebben gekeken toen ze vijftig mensen (na eerst breedgrijnzend naar de camera te hebben gekeken) onder het poortje door hebben zien kruipen om een wc-bezoek te brengen.

Waar ligt Straatsburg? Poging 1 was Genève en poging 2 was d'r niet. Het bleek Frankrijk te zijn. Om half 3 kwamen we in Strasbourg. Te vroeg, dus shoppen. Poging 1 om mn Franse taal in praktijk te brengen. "Bonjour!" ... Gefaald.
Om half 4 liepen we weer naar de bus. Ondertussen kwam ik erachter dat ik alleen maar overbelichte (dat houdt in: witte) foto's kon maken. Crap. De garantie zal wel verlopen zijn.
Onderweg naar het Europees Parlement zijn we meerdere malen langs dezelfde basketballende jongens gekomen ('we weten de weg'), maar we zijn er gekomen! Het was wel echt reuze-interessant! (das sarcastisch zegmaar...) Allereerst kwamen we op een groot plein in het gebouw (wat men daar 'het huis' noemt) waar een groot gat zit op de plaats waar het dak hoort te zitten.
Hmm, waar gaat dan al dat geld heen? Het antwoord werd al snel gegeven. We kwamen in een ruimte waar enórm veel bakstenen lagen. Die moesten de vorm van golvend water geven. Ahá, daar betalen wíj ons dus scheel aan.

In een zaaltje kregen we een presentatie van een Belg te horen die bij sommigen af en toe op de lachspieren werkte (mijn welgemeende excuses voor deze Belg). Later kwam een Nederlander hem aflossen. Ook spraken we met Peter van Dalen, iemand van... daar (Google.nl?) Na een uur in dat muffe hok te hebben gezeten, mochten we naar de parlementaire zaal. Er waren maarliefst 14 plaatsen bezet. De rest van de stoelen waren leeg.
's Avonds gingen we met z'n allen de IKEA terroriseren om daar te eten. De mensen die gedacht hadden daar hun lekkere Zweedse gehaktballetjes op te eten hadden best wel even pech. Na een uurtje terug naar de bus en op naar Metz waar we een nachtje in ons F1-Hotel zullen verblijven.

To be continued..

  • 11 Maart 2010 - 23:40

    Barry :

    zeker schrijftallent!

    volgende keer beter een week naar praag ;)

  • 12 Maart 2010 - 12:53

    Else:

    Hey meid,
    wat een prachtig verhaal. Ik zie het al voor me. Maar waarom ging je nu eigenlijk op reis? Was het van school uit? Super cool in ieder geval. Ik kijk uit naar het vervolg!!! Dikke knuffel!

  • 12 Maart 2010 - 20:40

    Dickie:

    Haha, echt weer een verhaal op z'n Eveliens. En je bent wel goudeerlijk. Maar volgens mij heb je wel genoten en daar ging het om, toch ;)?

  • 14 Maart 2010 - 11:27

    Silvia:

    hahah, ik heb me rot gelachen, echt super tof!
    ik denk dat je niet de enige was, die er zo over dacht!
    maar nu, uit de grond van mijn hart, zeg ik dat ik het heus een tof verhaal vond!

  • 15 Maart 2010 - 12:04

    Krullenbol:

    Hee!
    Wat een leuk verhaal weer! Typisch Evelien!:D
    Het klinkt allemaal heel erg leuk en binnenkort moet je het nog een keertje vertellen als we elkaar weer eens zien!;)
    Liefs!

  • 05 Oktober 2010 - 09:29

    Nieko:

    luv u

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Parijs

Evelien

Actief sinds 23 Sept. 2008
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 27940

Voorgaande reizen:

16 Oktober 2012 - 31 Oktober 2012

Afstuderen in Brazilië

22 Juni 2012 - 02 Juli 2012

Mediareis Cyprus

10 Maart 2010 - 11 Maart 2010

Brussel (Be) & Straatsburg (Fr)

10 Mei 2009 - 16 Mei 2009

Rome, a great adventure

09 Oktober 2008 - 31 Oktober 2008

Canada!

Landen bezocht: